HTML

infrapont

a szerzők

A blogot az Infrapont piacszabályozási kérdésekkel foglalkozó közgazdászai és az általuk meghívott szakértők írják.

A bejegyzések a szerzők saját véleményeit tükrözik, amelyek nem feltétlenül azonosak az Infrapont álláspontjával.

feedek

portfolio.hu

2012.11.23. 11:07 Micski Judit

Sárga csekk: se vele, se nélküle

Címkék: fizetési szokások sárga csekk portfolioblogger közmű számlák elektronikus fizetési módok készpénz alapú fizetési módok

Nélkülözhetetlennek tarjuk, és nap mint nap használjuk, de nem vagyunk elégedettek vele. Lejárjuk a lábunkat utána, de nem vagyunk hajlandóak mást kipróbálni. Mi ez, ha nem vak szerelem?

A sárga csekk az utóbbi egy évben többször reflektorfénybe került: hol egy-egy MNB-s tanulmánynak köszönhetően, melyek a maguk eszközeivel kitartóan kampányolnak az össztársadalmi szinten túl költséges, ellenben a magyar lakosság irányából indított fizetési tranzakciókat töretlenül uraló magyar unikum ellen, hol az elterjedt fizetési eszköz körüli szabályozási változások miatt. Egy 2012 nyarán végzett, a postai szolgáltatások használatával kapcsolatos Infrapont által készített kutatásból az derült ki, hogy a sárga csekk használata rendkívül elterjedt a magyar lakosság körében: a felnőtt lakosság 77%-a adott fel sárga csekket az elmúlt egy évben. Meglepő eredmény volt azonban, hogy ez az intenzív használat nem párosul felhőtlen népszerűséggel.

Csak te kellesz!

Az Infrapont felnőtt lakosságra reprezentatív vizsgálatából kiderül, hogy a közműszámlák rendezésének általános módja a sárga csekk: a lakosság legalább fele a legfőbb közműszámlákat (villany, víz és csatorna, gáz, szemétszállítás, telekommunikációs szolgáltatások) minden hónapban sárga csekken fizeti – tekintve, hogy nem minden háztartás egy- vagy kétszemélyes, ez rendkívül magas arány. Ha az összes sárga csekk feladás arányában nézzük, akkor egyértelműen a közműszámlák befizetése generálja a legtöbb sárga csekk befizetést: a felnőtt lakosság 55-70%-a adott fel legalább egy közüzemi csekket az elmúlt egy évben, a banki és biztosítási szolgáltatások után is viszonylag sokan (20-40%) fizetnek ezen a módon, illetve nagyjából a lakosság 10%-a fizetett tagsági vagy vizsgadíjakat, engedélyek díjait, hatósági vagy hivatali díjakat, bírságokat és előfizetési díjakat sárga csekken.  A vizsgálatból az is kiderült, hogy a közművek a leginkább „sárga csekk intenzív” szolgáltatások: ezeken a területeken ugyanis a számlalevelet kapók több mint 80%-a sárga csekken rendezi a fizetni valóit (lásd az ábrát). 

Megjegyzés: A számlakivonatukat nem postai levélben, hanem elektronikusan kapókról feltételezhető, hogy a tartozásaikat is valamilyen elektronikus úton rendezik (pl. banki átutalás netbankon keresztül, Díjnet, stb.). A vizsgálat eredményei alapján – lásd alább – azonban kiderült, hogy ez a fogyasztói csoport olyan szűk, hogy a fenti eloszlásokon nem változtatna jelentősen a szerepeltetésük.

Nem érdekel senki más!

Az alternatív, elektronikus fizetési lehetőségek (csoportos beszedési megbízás, egyszeri banki átutalás személyesen vagy netbankon keresztül, telebank, Díjnet, stb.) nagyon kevéssé elterjedtek: a lakosságnak csupán a 20%-a használt valamilyen alternatív módot a fizetnivalóik rendezésére az elmúlt egy évben. Az elektronikus fizetési lehetőségek közül a legelterjedtebb a csoportos beszedési megbízás, azonban ezt is csupán a lakosság 8,4%-a használja. 

Azok közül, akik az elmúlt egy évben fizettek be valamilyen számlát, csupán 7% használt a sárga csekk helyett kizárólagosan más fizetési módo(ka)t a számlák rendezésére. Ezzel szemben a számlát fizetők 75%-a kizárólag sárga csekket használt.

Megszokás vagy szerelem?

Az Infrapont felmérése alapján a sárga csekkhez valóban nagyon ragaszkodnak a használói: a lakosság majdnem 70%-a nélkülözhetetlennek, további 13%-nyian pedig nehezen nélkülözhetőnek tekintik ezt a postai szolgáltatást. A többség nélkülözhetetlennek tekinti, ugyanakkor nemigen elégedett vele: az összes postai szolgáltatás közül a lakosság (a rózsaszín csekk mellett) a sárga csekk szolgáltatással a legkevésbé elégedett. A szolgáltatást használók egy négyfokú skálán (ahol a 4 érték jelenti a teljes elégedettséget és 1, hogy a válaszoló egyáltalán nem elégedett) átlagosan 2,8-ra értékelték az ügyintézés gyorsaságát, 2,5-re a pénzküldés átfutási idejét és csupán 2,1-re a pénzfeladás árát. Tekintve, hogy a többi gyakran használt postai szolgáltatások (levélfeladás, csomagfeladás, küldeményfogadás) egyes jellemzőinek átlagos értékelése általában 3 és 4 közé esett, a postai sárga csekk szolgáltatással való elégedettség relatíve alacsonynak mondható. Akkor mégis miért használjuk?

Az MNB háztartási fizetési szokásokat vizsgáló 2011-es tanulmánya szerint a készpénzmentes fizetési formák alacsony elterjedtségének legfőbb okai: a megszokás, az információhiány, a motivációhiány, a bizalmatlanság és kisebb részben az eladó oldalán a nem készpénzes fizetési formát támogató berendezések hiánya. Egy másik, 2012-es tanulmányában az MNB azt is részletesen megvizsgálta, hogy a nem készpénzes fizetési formákkal kapcsolatos bizalmatlanság mögött állnak-e ténylegesen olyan biztonsággal kapcsolatos problémák, melyek általánosnak mondhatóak, és így elrettentő erejük miatt az elektronikus fizetési formák elterjedésének útjában állhatnak. Az elemzés arra a következtetésre jutott, hogy a magyar lakosság valóban a készpénzes és a sárga csekkes fizetést tartja a legmegbízhatóbb fizetési megoldásnak, azonban ennek elsősorban nem biztonsági okai vannak, hiszen semmi olyan általánosan jellemző biztonsági problémát, illetve gyakori visszaélési praktikát nem lehet azonosítani a nem készpénzes fizetési forgalomban, ami elrettentő lehet a felhasználók számára.

A készpénzes fizetési formákkal kapcsolatos nagyobb biztonságérzet oka, hogy a lakosság ezeket a fizetési módokat ismeri a leginkább, ezek a fizetési módok vannak a „komfort zónán” belül. Az MNB elemzői szerint, ha nőne az elektronikus fizetési lehetőségekkel kapcsolatos tájékozottság, akkor nőne az azokkal kapcsolatos biztonságérzet is. A felmérésből az is kiderült, hogy a lakosság elsősorban a bankoktól várná azt a felvilágosítást illetve tájékoztatást, mely az alternatív fizetési formákkal és azok előnyeivel megismertetné őket. A kutatás eredményei szerint a netbank mellőzésének fő oka, hogy az ügyfelek jobban szeretik a személyes ügyintézést, ahol papírt kapnak az elintézett ügyletről és meg tudják beszélni az ügyintézővel a banki ügyeiket. Az is kiderült, hogy az internetes vásárlások esetében alapvetően nem az internetes fizetési móddal szemben van bizalmatlanság, hanem az eladóval szemben. (Ugyanez az oka az utánvételes, és készpénzes fizetési mód népszerűségének is az internetes vásárlások esetén.)

Felmerülhet a kérdés, hogy a lakosság eszközellátottsága (pl. bankkártya, számítógép, internet) terén nincs-e olyan hiányosság, mely az elektronikus fizetési módok elterjedésének a gátja lehet. Az alternatív megoldások használatához az egyik legfőbb belépő a bankszámla megléte. Az MNB 2012-es tanulmánya szerint ugyanakkor a felnőtt lakosság 76%-a rendelkezik bankszámlával, tehát e feltétel nem igazán lehet szűk keresztmetszet. Az elektronikus fizetési módok használatának egy másik fontos korlátja lehet az internet hozzáférés vagy legalábbis a számítógép-használat. Az NMHH adatai alapján 2011-ben a magyar háztartások 51%-ában volt internet hozzáférés (vezetékes vagy mobil), továbbá a háztartások 57%-ban volt számítógép. Ez már valóban akadálya lehet az elektronikus fizetési módok általános elterjedésének, azonban az is látszik, hogy már a jelenlegi feltételek mellett is szélesebb körű használatra nyílna lehetőség.

 A sárga csekk iránti erős kötődés egyértelmű, de mi az ára a vak szerelemnek? Mekkorák a sárga csekkezés költségei és ki viseli ezeket? Megtudjuk a következő bejegyzésünkből!

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infrapont.blog.hu/api/trackback/id/tr494918251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pdw (törölt) 2012.11.24. 15:17:42

En bar egyetertek a sarga csekk adoval, de ha a sok primitiv miatt ezt betiltottak, akkor miert nem lehet a tobbi modszert jutalmazni?